Marjan Hajnal

SEKTAŠ

Razuman i ako osuđuje negativnosti, čini to na dostojanstven, odmjeren, argumentiran način. Zlonamjernik poništava istinu generalno, pomno uklanja i posljednji trag moguće vrijednosti, unoseći svu svoju pomahnitalu sujetu, pakost, primitivni prezir, nagon za zatiranjem subjekta razlike. Proglašeni sektašima, tako su nestali Bogumili.

Sa zebnjom analiziram toliko ozloglašenu riječ “sekta”. Ja se razlikujem u odnosu na moje ukućane, ne jedem meso, ne molimo se na isti način, dakle ja sam neki sektaš. U odnosu na oficijelnu religiju, ja’adut, judaizam, u Izraelu ja sam sektaš. U odnosu na većinu rođaka i prijatelja – sektaš. Za pravoslavnu i katoličku crkvu (zar i one nisu sekte, jeres, otpad, idolopoklonički falsifikat), kao i za politiku, nema sumnje – sektaš. Niko me ne proganja, za sada, ali ne gubim iz vida činjenicu šta se sve događalo onima koje su žigosali tim imenom. Ipak, dok mi je razuma, svijetliću oko sebe svojim slabim i kratkotrajnim ovosvjetskim žarom. A “tamo”, kad svi jednom dospijemo “s druge strane”? Pa, vidjećemo ko je bio ko.

Levantinski kod sadrži trajno tragično brisanje prirodne smjene bivanja, nestanka i obnove. Dokaz za to su posljednji tužni prizori bestidnog krvoprolića u Bosni. Jasniji primjeri nisu potrebni.

Desetine i desetine miliona pagana su uništeni tokom dominacije vjere u tri varijeteta. U Bosni se iskazala sva strahotna moć anateme bačene na nju, i to ne prvi put. Levantizacija i pomor do istrebljenja balkanskih “nevjernika”, “sektaša” Bogumila, manifestovao se kao apsolutni besmisao.

Ratovi su svakako najsumornija strana povijesti. Za one kojima ta tema nije beznačajna ni suviše daleka od njihovog ličnog iskustvenog odnosa spram povijesti prezentiram neke činjenice koje su se ili previđale ili su se posredstvom ostalih, mahom suptilno uslovljenih okolnosti, ostavljale kao nedodirljive i nepoželjne za dublju elaboraciju. Na primjeru rata u Bosni moguće je objasniti djelovanje tih primarnih manifestacija (jasno je da nije riječ o ambiciji da se govori samo o tom jednom ratu, iako on za moje shvatanje ima prvorazredan značaj, jer sam rođen u Bosni, u Sarajevu sam studirao, stekao porodicu, radio i živio do dana kada sam poput mnogih drugih mojih sugrađana morao poći u nepoznato). Došao sam u Izrael, u Jerusalim, gdje sam, nažalost, o ratovima saznao još više. Kao istraživač fenomena humanosti nastojao sam sa stanovišta kulturne antropologije dati svoj doprinos u razumijevanju yu-drame, tog tragičnog fragmenta povijesti. Ono što me motiviralo za pisanje ovog teksta jeste dokaz koji je donio sam rat. Znatno prije nego što je rat i počeo, gotovo samoubilački boreći se protiv ideološkog sljepila, tvrdio sam da će doći do katastrofalnog rata ne bude li došlo do samoosvješćenja masa zavedenih od strane destruktivnih lidera. Na moje očajničko upozorenje da je bolje jednopartijsko jednoumlje od višepartijskog bezumlja, uzvraćalo mi se da “vučem istoriju unatrag”. I sami zasićeni svojom korumpiranošću i inertnošću komunisti su se povukli, na dlanu ostavili vlast nacionalistima i narod prepustili stihiji samouništenja. Ko je najviše stradao? Najneviniji, oni koji su radili i gradili za vlastite porobljivače i krvnike.

Bio bih i kao čovjek i kao naučnik daleko srećniji da sam pogriješio u intuitivnom naslućivanju onoga što će doći i da se ništa od onoga što sam predvidio i protiv čega sam se borio nije dogodilo. No, pošto se katastrofa desila a ja poznajem drugu, manje vidljivu stranu činjenica, osjećam se dužnim da u naučnom svjetlu prezentiram moje ideje koje mogu eventualno pomoći svima onima koji žele da o ratu u Bosni saznaju više i na objektivnijem nivou nego što je to do sada bio slučaj.

(nedovršen tekst)

Komentariši

