Amir Telibećirović

ŠTA JE ZAJEDNIČKO BOSANCIMA, HERCEGOVCIMA I

SJEVERNOAMERIČKIM INDIJANCIMA

Bosna je indijanski rezervat usred Evrope

(Tekst preuzet iz magazina „Start BiH“)

O tome koliko je na današnju BiH primjenjiva konstatacija Seattla, poglavice plemena Suqwamish da je došao kraj življenja a počelo preživljavanje za Start BiH govore Indijanci Otto Hogue,Tony Noćni Orao i Henry Cagey.

Stanovništvo BiH, teritoriju i historijat, mnogi su poredili sa nekim drugim kulturama, narodima, geografskim lokalitetima, pa i sudbinama. Južnoslavenski, orijentalni, srednjoevropski, staroilirski, keltski, persijski, osmanski, gotički, svi ovi pojmovi se ponekad provlače kroz definisanje prostora i naroda u BiH.

SUDBINA BALKANSKIH PLEMENA

Ali, još se nije desilo, barem ne javno, da ih neko poredi sa sjevernoameričkim Indijancima. To je uradio Otto Hogue, američki Indijanac koji vuče korijene iz nekoliko različitih indijanskih plemena. On živi u okolini kanadskog grada Vancouvera, ali bez stalnog mjesta prebivališta. Bavi se, pored ostalog, nečim što je sam nazvao političkim sudbinama raznih etno grupacija po svijetu, uključujući i jugoistočnu Evropu. Za BiH Hogue, kao i mnogi drugi, nije čuo dok se nije desio rat, pa onda i genocid. To što se desilo na ovim prostorima izazvalo je njegov dublji interes.

– „Genocid se desio nad Bosancima kao populacijom. Naravno, najviše je bio usmjeren na bosanskohercegovačke Muslimane i njihove bogomolje, ali je on izvršen nad svima u Bosni koji su se tada našli na suprotnoj strani od srbijanskih četnika, a kasnije i hrvatskih ustaša. To je potvrdio i advokat koji je pravno zastupao BiH Francis Boyle. Aparthejd koji je uspostavljen u vašoj zemlji nakon rata i pokolja, podsjeća na rezervate koji su u 19. vijeku namijenjeni Indijancima u Americi. U tome sam prepoznao Bosance kao autentične evropske Indijance. Jer, ono što su mom narodu napravile evropske kolonijalne sile prije sto i više godina i što traje do danas, to su namijenile većini malih naroda ili, da kažem, plemena na Balkanu. Ali, po mojoj procjeni, najgore su prošli Bosanci“ – otvoreno tvrdi Hogue.

Otto Hogue ne želi puno govoriti o sebi. Čak nije poznato ni da li mu je to pravo ime, jer, kaže, koristio je pseudonim dok je radio kao kolumnista alternativnih političkih magazina i novina u Vancouveru i Seattlu. Indijansko ime mu je Zalutali Bizon. Od njega smo dobili brojne crno-bijele fotografije Indijanaca, nastale početkom 20. vijeka. Neke su snimljene u prirodnom ambijentu neposredno uoči prisilnog smještanja plemena u rezervate. Vjeruje se da je većinu slika napravio Edward S. Curtis, jedan od najpoznatijih dokumentarista Indijanaca i njihovog naslijeđa. Slike su autentične, a na nekima se nalaze i eminentne indijanske poglavice, među kojim je poglavica Sijuksa Tatanka Yotanka, daleko poznatiji kao Bik Koji Sjedi.

FOTO SJEĆANJA

 2013-01-21_2131

2013-01-21_2206

Proslavljeni poglavica Sijuksa, Bik Koji Sjedi, sa svojom rodbinom

2013-01-21_2135

 Bufalo Bil sa indijanskim poglavicom

2013-01-21_2151

– Otto je Dejtonski sporazum uporedio sa raznim američkim sporazumima kojima je u više navrata dogovoreno da se preživjeli Indijanci smjeste u kontrolisane rezervate, sa kojim poredi bh. entitete. Zanimljivo je i to da on smatra kako radikalni bosanski Srbi i Hrvati nemaju puno razloga da se raduju mogućnostima proširenja susjedne Hrvatske i Srbije na račun BiH.

– „Fanatični Srbi jesu dobili tu Republiku Srpsku, Albanci jesu dobili to, kao, nezavisno Kosovo, Hrvati su dobili tu zapadnu Hercegovinu, ali nisu sve to dobili za sebe, nego za evropske i američke kolonizatore. Sve i da se Hrvatska i Srbija prošire, od toga će koristi imati strani kolonizatori. Treba neko tim jadnim budalama objasniti da su uglavnom džaba ginuli misleći da ginu za neke svoje etničke ciljeve. Još strašnije je to što su uzalud ubijali Bosance i uništavali sela i gradove u ime Srbije i Hrvatske, jer to je, zapravo, urađeno za NATO, za UN, za Ameriku i za EU“ – kaže Hogue.

SVI SU UGROŽENI, A NEKI UGROŽENIJI

Slično se, podsjeća on, desilo sa indijanskim plemenima u Americi.

– „Neka bolje naoružana plemena su dobijala pomoć od Evropljana da bi za njih ginula i ubijala druga plemena koja su slabije naoružana, a da pritom misle kako to rade za svoje interese. Poslije je bilo kasno. Uglavnom, ugrožena su sva balkanska plemena, samo su neka ugroženija od ostalih. To je čak jače od one rimske filozofije Divide et impera, zavadi pa vladaj“ – kaže Hogue. Njegovo mišljenje donekle dijeli i Cherokee Indijanac koji se rodio na Kipru, od oca Kipranina i majke Indijanke. Po rođenju je dobio ime Tony Angastiniotis.

2013-01-21_2147

Tony Angastiniotis

Za vrijeme grčko-turskog sukoba oko Kipra, na njega su uticali lokalni šovinizam, propaganda i ratni zločini, pa je odlučio da se odrekne svog prvog identiteta, i potpuno se posveti Cherokee dijelu svog bića. Otišao je u Kanadu, upoznao svoju rodbinu sa majčine strane, prihvatio ime Tony Noćni Orao, pustio kosu i promijenio imidž. Da nas vodi kampanju za službeno dokazivanje genocida nad kanadskim Indijancima početkom dvadesetog vijeka.

Prije oko četiri godine bio je u posjeti Sarajevu i Mostaru, gdje je učestvovao na nekoj međunarodnoj konferenciji o ljudskim pravima. Tad je dao nekoliko izjava za Start BiH. On je, recimo, šetajući Baščaršijom, bio iznenađen sličnošću nekih rukotvorina sa Bjelašnice i iz zanatskih radnji sa rukotvorinama određenih indijanskih plemena. Za rezbarene, šarene lule od drveta koje se prodaju na Baščaršiji Noćni Orao je rekao da su skoro identične lulama Navaho plemena iz Arizone.

2013-01-21_2158

Henry Cagey, direktor Indijanskog Kulturnog Centra

KRIVA JE SAVEZNA VLAST

Bosanski stećci sa životinjskim i biljnim motivima podsjećaju ga na mističnu tradiciju ukrašavanja kamena kod Anasazi i Hopi Indijanaca, dizajn starih bosanskih ćilima ga podsjeća na ponjave koje su pravile žene Sijuksa i Komancha, a seoske narodne nošnje djelovale su mu kao ukrasi koje prave neka indijanska plemena iz sjevernijih, hladnijih predjela.

2013-01-21_2207

 2013-01-21_2157

– „Sviđa mi se optimizam, zapravo neka pozitivna energija koju sam osjetio među Bosancima. Da nema ovih rupa od metaka i gelera po zidovima, teško bih shvatio da je ovdje uopšte bio takav rat“ – primijetio je Noćni Orao. Svoju pravnu borbu, zapravo neku vrstu misije za otkrivanje događaja u Kanadi, vodi dugo.

– „Odavno sam aktivan na rasvjetljavanju genocida nad kanadskim Indijancima. Za američke se više zna, ali je velika tragedija kanadskih Indijanaca ostala u sjeni američke. A Bosance ću uvrstiti kao primjer u svojim budućim zabilješkama. Prikazivaću ovdašnji običan narod, ne političare, nego ordinarno stanovništvo kao primjer drugima kako se može zadržati pozitivan odnos i nada uz velike teškoće, socijalne, ekonomske, političke, lične…“ – priča Toni Noćni Orao.

Direktor Indijanskog kulturnog centra u američkom Seattlu Henry Cagey djeluje pomalo utučeno i ne želi puno pričati o indijanskim problemima današnjice. Kaže samo da njegova zajednica ima dosta neriješenih problema, a skoro sve ih je uzrokovala američka federalna vlast. I umjesto njegovih komentara, preporučuje nam da citiramo riječi Seattla, poglavice plemena Suqwamish, koje je on izgovorio sredinom 19. vijeka: ‘Došao je kraj življenju. Sada počinje preživljavanje.’

2013-01-21_2208

IZVINITE, OMAKLO SE

Američki Senat je 2009. godine prihvatio rezoluciju kojom se službeno izvinjavaju američkim Indijancima za zločine koje je nad njima počinila federalna vlada. Ovo je bilo prvo, zakašnjelo, službeno izvinjenje ove vrste u američkoj povijesti.

INDIJANSKI MONOTEIZAM

Indijanski hroničar Charles Alexander Eastman zabilježio je u svojim knjigama neobične primjere filozofskog otpora nasilnom pokrštavanju Indijanaca tokom 19. stoljeća. Izvjesni evangelistički misionar prije nekih 130 godina proveo je nekoliko sati u jednom sjevernom indijanskom rezervatu, pokušavajući da ubijedi poglavicu da pređe na kršćanstvo. Poglavica je tražio od misionara da mu kaže nešto više o Isusovom načinu života. Ovaj mu je rekao kako je Isus bio jednostavan, živio je sa prirodom, jednostavno se oblačio, ponekad spavao na travi ili na pustinjskom pijesku, samo u šatoru, kupao se u potocima i jezerima. – Kako sam shvatio iz tog opisa, on je bio jedan od nas. Znači, mi svakako živimo njegovim načinom života, za razliku od vas bijelaca – odgovorio mu je poglavica. Nakon ovoga je misionar, navodno, odustao. Sličan primjer je zabilježen u novije vrijeme. Jedan Navaho indijanac je rekao novinarima i turistima u Arizoni da vjeruje da će se Isus vratiti. Ali, dodao je, moderni kršćani, a naročito crkvene institucije nemaju razloga da se tome raduju, jer će se vratiti na strani Indijanaca i drugih potlačenih ljudi. „Većina američkih Indijanaca su bili monoteisti, dakle, slično kao mnogi kršćani, muslimani i jevreji. Samo su neka plemena bila totemisti i idolopoklonici. Ali su svi živjeli ekološki, sa prirodom. Univerzalna sila koju su neki nazivali Manitu, a neki Wakantanka odnosno Veliki Duh zapravo je opšte božanstvo za cijeli svijet, a ne samo za Indijance. Na žalost, western filmovi i romani su često predstavljali indijansku kulturu u pogrešnom svjetlu. Kulturološki, mi smo bili slični vašim starim Bošnjanima, odnosno bogumilima“ – komentariše Otto Hogue.

UČENJE BEZ UVIJANJA

Univerzitetski profesor dr. Larry Armand French 2009. godine je na Američkom univerzitetu u BiH održao je bh. studentima predavanjao stradanju sjevernoameričkih Indijanaca. Dr. Armand je htio da se Bosanci i Hercegovci upoznaju sa ovim neslavnim dijelom američke historije. Tokom predavanja nije govorio uvijeno, za stradanje je direktno prozvao evropske doseljenike i njihov urođeni nedostatak tolerancije, uz prisilno otimanje plodnog zemljišta od Indijanaca i uz fanatično nametanje takozvane kapitalističke etike svima.

About bosanac1v

Humanist, publicist

Komentariši

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com logo

You are commenting using your WordPress.com account. Odjava / Promijeni )

Twitter slika

You are commenting using your Twitter account. Odjava / Promijeni )

Facebook fotografija

You are commenting using your Facebook account. Odjava / Promijeni )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Odjava / Promijeni )

Povezivanje na %s