Izet Sarajlić je pjesnik slobode

Izet Sarajlić bio je pjesnik, profesor i antifašista

http://tacno.net/kultura/izet-sarajlic-je-pjesnik-slobode/

Izet Sarajlić

U organizaciji Akademije nauka i umjetnosti BiH i PEN Centra BiH u Sarajevu je održan znanstveni skup o Izetu Sarajliću. Tom prilikom moglo se čuti da ,,Sarajlićeva poezija traje, prostorno se proširila i opstaće dok bude dodirivala emotivnost mladih generacija, i dok bude proširivala njihovu spoznaju u svijetu koji je njihov’’.

Izet Sarajlić bio je pjesnik, profesor i antifašista. Objavio je preko 30 knjiga poezije od kojih su neke prevedene na 15 jezika. Radio je kao profesor na Filozofskom fakultetu u Sarajevu, bio je član Društva pisaca BiH, Akademije nauka i umjetnosti BiH i udruženja intelektualaca Krug 99. Njegove antiratne pjesme ostale su trajno svjedočanstvo o brutalnom ratu u BiH, o najduljoj opsadi jednog grada u novijoj povijesti – opsadi Sarajeva. Dragoljub Stanković piše: ,,Izet Kiko Sarajlić, pesnik ljubavi i rata, onog Drugog svetskog, antifašista, doživeo je da mora napisati jedinu knjigu poezije za koju bi želeo da je nije napisao. To je Sarajevska ratna zbirka iz 1992. godine.’’

.

Pas lutalica

Lutvi Hodžiću

(Zbog velikog broja pasa lutalica na teritoriji grada, iz Mjesne zajednice Koševo 2 upozoreni smo da smo svakog takvog psa uočenog u svojoj okolini dužni da prijavimo u kancelariju Zajednice)

Da prijavim sebe?

Zar nisam baš pas
i baš lutalica?

Ne znam čak
u kojem su mi koferu
i u čijem podrumu
moji papiri.

.

Granata sa Mrkovića

Već trideseti sat kako smo
sa svih strana
zasuti granatama.

Jedna upravo ovog časa
prolijeće iznad moje pjesme.

Ova je s Mrkovića
gdje sam prije rata
s onom koju volim
brao margarete.

.

Sreća na sarajevski način

u Sarajevu
proljeća 1992. godine
sve je moguće;
staneš u red za hljeb
i završiš na Traumatologiji
sa odsječenom nogom.

Poslije toga još kažeš
da si imao sreće

.

Sav moj kozmopolitizam

Sinanu Gudževiću

sav moj kozmopolitizam, dragi sinane,
o kome se toliko pričalo u krugu mojih drugova
sveo se na jedno:
da mi je sjesti u voz
i otići do – Podlugova!

***

.

MALA, VELIKA MOJA

Večeras ćemo za njih voljeti.
Bilo ih je 28.
Bilo ih je pet hiljada i 28.
Bilo ih je više nego što je ikad u jednoj pjesmi bilo ljubavi.
Sad bi bili očevi.
Sad ih više nema.

Mi, koji smo po peronima jednog vijeka odbolovali samoće svih
svjetskih Robinzona,
mi, koji smo nadživjeli tenkove i nikog nismo ubili
mala velika moja,
večeras ćemo za njih voljeti.
I ne pitaj jesu li se mogli vratiti.
I ne pitaj je li se moglo natrag dok je posljednji put,
crven kao komunizam, gorio horizont njihovih želja.

Preko njihovih neljubljenih godina, izbodena i uspravna,
prešla je budućnost ljubavi.
Nije bilo tajni u polegnuloj travi.
Nije bilo tajni u raskopčanoj bluzi.
Nije bilo tajni u klonuloj ruci s ispuštenim ljiljanom.
Bile su noći, bile su žice, bilo je nebo koje se gleda posljednji put,
bili su vozovi koji se vraćaju prazni i pusti, bili su vozovi
i makovi, i s njima, s tužnim makovima jednog vojničkog ljeta,
s divnim smislom podražavanja, takmičila se njihova krv.

A na Kalemegdanima i Nevskim Prospektima, na Južnim Bulevarima
i kejovima rastanka, na Cvjetnim Trgovima i
Mostovima Mirabo, divne i kad ne ljube,
čekale su Ane, Zoje, Žanet.
Čekale su da se vrate vojnici.
Ako se ne vrate, svoja bijela negrljena ramena daće dječacima.
Nisu se vratili.

Preko njihovih streljanih očiju prešli su tenkovi.
Preko njihovih streljanih očiju.
Preko njihovih nedopjevanih marseljeza.
Preko njihovih izrešetanih iluzija.
Sad bi bili očevi.
Sad ih više nema.

Na zbornom mjestu ljubavi sad čekaju kao grobovi.
Mala velika moja,
večeras ćemo za njih voljeti…

 .

KAKO ĆE SARAJEVO BEZ MENE

Pa, nekako će se već snaći.

Pustiće koju suzu, održati tri govora.

Onaj treći, nad rakom, neka bude što kraći.

Onda će se vratiti u svoju noć

i početi zaboravljati.

Prve noći pod zemljom još ću zvati u pomoć.

Htjeti da pročitam barem “Oslobođenje”, barem

“Vjesnik”

Poslije ću se već i sam naviknuti.

Ali,

mi ćemo se još sastajati.

Ja sam bio – pjesnik.

Kad god mom gradu bude potrebna nježna riječ,

ja ću tu biti.

Ja znam ko će najteže vijest o mojoj smrti primiti.

Ali ovog puta nju ne pominjimo!

.

“Uostalom, možda ovo i nije grad u kome ću umrijeti,

ali u svakom slučaju on je zaslužio jednog neuporedivo vedrijeg mene,
ovaj grad u kome možda i nisam bio najsrećniji, ali u kome je sve moje i u kome uvijek mogu naći barem nekog od vas koje volim i reći vam da sam tužan do očajanja… Jer ovo je grad u kome možda i nisam bio najsrećniji, ali u kome i kiša kad pada nije prosto kiša. “

.

PIŠI MI NA ZELENU ADRESU LJETA

Piši mi na zelenu adresu ljeta.

Poljupci koje mi šalješ neka bude posljednje večernje novosti.

Glava mi je puna nekih divnih soneta,

a nema nikog ni da mi oprosti i ne oprosti.

Jutros su opet pisali nešto povodom moje

najnovije zbirke.

O uticajima ponovo izmislili su čitave priče.

Najveći uticaj na mene izvršila je

jedna apsolventkinja germanistike,

ali to su prećutali, jer, zaboga, koga se to tiče.

Koga se tiče to što si ti za mene i Honolulu i Madagaskar i Meksiko,

Istorija koju, klecajući, obiđoh uzduž i poprijeko.

Tvoje ime nije ušlo ni u jedan leksikon.

Nema te ni u jednoj enciklopediji,

ni u jednom “Ko je ko”

Ali za mene ti si sve, kao vojniku prvi dan mira,

krevet i suze i cvijeće u vazi.

Tvoje oči su mi jedina lektira

u ovom danu koji prolazi i odlazi.

.

TRAŽIM ULICU ZA SVOJE IME

Šetam gradom naše mladosti
i tražim ulicu za svoje ime.

Velike, bučne ulice –
njih prepuštam velikanima istorije.

Šta sam radio dok je trajala istorija?
Prosto tebe volio.

Pjesme Izeta Sarajlića možete pročitati na stranici posvećenoj ovom velikom pjesniku.

http://kiko.co.ba/

Komentariši

