ATIF_-_PORTRET

Atif Kujundžić

.

NADREALIST

HINKO GUDAC

U

POTRAZI ZA SVETIM GRALOM

* * *

Vladimir Biondić. DIGITALNE KNJIGE. Zagreb. 2013.

HINKO GUDAC, FOTOMONOGRAFIJA.

 HINKO_GUDAC_7

* * *

Veza između hendikepa, duševnih bolesti i čovjekovog inventivnokreativnog bića je stvarna. Isuviše je primjera da bismo to smjeli ignorirati kao činjenicu. Hinko Gudac /Sušak, 1912., Zagreb, 1991. Godine./ U djetinjstvu preležao je šarlah i ostao gluh, sam sa sobom i svojim hendikepom u svijetu tišine.

HINKO_GUDAC 

        Radi ravnoteže, pomenimo Savu Šumanovića. Blistavu Slavu Raškaj. Sjajnog pjesnika Vladimira Petkovića Disa. Slikar Van Goga. U poznim godinama pjesnika Iliju /Kozić/ Ladin. Etc. Dakako, ljudi su uvjetovani hendikepom, a umjetnost i čovjekom i njegovom tegobom.

Sve se događa kao u škripcu, bez rastojanja za bilo što osim za srodne utjecaje. Dakako, granica između bolesti/hendikepa i stvaranja neuhvatljiva jest, komplicirana je za svako poimanje i razumijevanje, mada je tako stvarna.

* * *

Vladimir Biondić napravio je izvrsnu knjigu o čovjeku i slikaru Hinku Gudac. Vladimir Biondić je mudro proniknuo izuzetnu i iznimno složenu ljudsku, umjetničku pojavu i Hinkovo likovno djelo. Učino je to znalački, stvarnim uvidom i kompariranjem tokom posjeta znamenitim galerijama i komuniciranjem sa značajnim djelima. Biondić uviđa sasvim prikladnu mjeru utjecaja na Hinkovo djelo, ali i adekvatan odgovor koji Hinko radom i darom uzvraća zadržavajući svoju osobnost i inventivnokreativni impuls svoje djelatne pojave u svijetu likovnih umjetnosti.

HINKO_GUDAC_2 

Hinko Gudac je pravo čudo umjetničke samosvijesti i vjere u osobni vizualni doživljaj svijeta i osobne inventivnokreativne mogućnosti. Gudac nije nosio ni trag sumnje i upita o osobnoj likovnoj darovitosti. Likovnu akademiju u Zagrebu, završio je 1936. godine i postao profesor, pedagog likovnoga odgoja u Zavodu za odgoj gluhonijeme djece u Zagrebu.

Naime, zbog univerzalnosti likovno-estetske naravi i komuniciranja sa likovnim svijetom umjetnika, slikarstvo je oduvijek smatrano bitnom komponentom /pa i osmišljenom  psihoterapeutskom mogućnošću hendikepiranih, izloženih stresu, psihološki oboljelih!/ te važnim osloncem u odgoju i obrazovanju hendikepiranih i teže frustriranih, stresovima izloženih osoba. 

Dakle, iz pozicije uvjetno racionalnog, možemo razumjeti kako su obdarenost umetnošću i ludilom /Živko Brković/ talenti koje samo djelomično razumijemo, a koji nose tajnu suvislog i osobitog komuniciranja sa hendikepiranim osobama.

* * *

Vjeran svome unutarnjem doživljaju svijeta gradio je Gudac i svoj likovni svijet u rasponu od sirovog/grubog realizma /autoportreti iz 1938. i 1944. godine/ smjelo asocijativno i sadržajno njemu blisko nadograđujući svoje slike, pa je neporecivo postao prvim hrvatskim nadrealistom do nivoa, da su ga nerijetko nazivali hrvatskim Dalijem. O tome je posebno iscrpno pisala povjesničarka umjetnosti Marina Baričević dobro obaviještena, koja kao autorica Monografije Hinko Gudac – znalački i suptilno identificira prisustvo njegovo prisustvo i djelo u hrvatskom slikarstvu.   

 HINKO_GUDAC_5

* * *

Palanka, u značenju koje joj je svojim djelom /Filosofija palanke/ dao Radomir Konstantinović, zao je usud svakog slobodnog i drugačijeg mišljenja. Hinko Gudac je dakako, to više osjećao nego li o tome imao stvarnu svijest i predstavu. Ustvari, to i jeste referenca na kojoj gradi svoju različitost i drugsot koju svijet ne razumije, koju i ne odobrava niti se njome oduševljava jer ne liči na njega, a u njemu se rezolutno odražava.

Tu okolnost Hinko Gudac ostavlja po strani i zagledan u najrazličitije procese koji čine stilsku formaciju u životu i umjetnosti poznatu kao moderna, postaje ugledan hrvatski nadrealist.

HINKO_GUDAC_6

Komparirajući Hinkovu pojavu i djelo, Vladimir Biondić vispreno detektira utjecaje u njegovome djelu, ali umije cijeniti i autentično Hinkova nadahnuta postignuća. Knjigu o Hinku Gudac naslovaljava prema Hinkovoj istoimenoj slici: Stvarnost sna, bliže je označavajući kao Traganje za svetim gralom. Doista, san je u čovjeku stvarniji od stvarnosti! Riječ je o slici/aktu na kojem su raskoš i  savršenstvo ženske ljepote zaklonjeni tek s nekoliko listova čije prisustvo na slici sugerira poznatu osobu.

Inače, kada je riječ o portretima i aktovima, Gudac naglašeno inzistira na voluminoznosti.

* * *

Gudac je dakako, osoba snažne erotske konstitucije i erotski nadahnut i podstican slikar. Iz njegovih autoportreta vidimo da je u pravom smislu riječi muškarčina i čovjek koji se ničim ne tetoši u ovome svijetu i životu, čovjek koji se kuražno suočava sa svojim darom i slikarskim radom, čovjek koji ispred sebe ima razvidan svijet i ne zazire od eventualnih utjecaja, čovjek koji potencijalni utjecaj uzima kao izazov osobnom daru i pregnuću, življenju.

 HINKO_GUDAC_3

* * *

Vladimir Biondić napravio je izvrsnu i dragocjenu knjigu o uistinu vrijednoj umjetničkoj pojavi. Biondić je izvrsno obaviješten o autoru i djelu, o likovnoj umjetnosti općenito i nepogrešivo detektira različite aspekte najozbiljnije uzimajući u obzir mišljenje i pr/ocjene drugih znalaca.

 HINKO_GUDAC_9

Dakakao, kako i Vladimir Biondić reče, put i djelo slikara Hinka Gudac može se u pravom smislu nasloviti i kao Traganje za svetim gralom, jer je svako otkriće mogućnosti umjetničkoga govora i otkriće svetoga grala. Posvećenost u život i životne probleme. U poćecima, Gudac je označavan kao postimpresionist što uopće nije netačno jer, nadrealisti su svakako došli kasnije. No, kako vidimo, ulazeći u nadrealistički code – Gudac se bitno iskazuje kao osoba koja ne samo ima hendikep već isti i donosi kao sliku!

To svakako sugerira kako je najsnažnije svojstvo tog čovjeka slikarski dar. Naglašene obrisne linije – ojačan crtež i osobnoj likovnoj svijesti prilagođen kolorit, sugeriraju nevjerojatnu snagu paradoksalnih stanja u kojima se zatjecao i iz kojih je morao slikarskim jezikom naći izlazi ostaviti osobni odgovor.

 HINKO_GUDAC_4

Tako je i došao do istinske začudnosti koju u njegovom slikarstvu zatječe Stanko Špoljarić, do kontinuiranog razvoja nadrealističkog protagoniste u hrvatskom slikarstvu uzlaznom putanjom do kraja života o kojoj piše likovna kritičaraka Marina Baričević, inače i autorica prve knjige o Monografije Hinko Gudac /prije petnaestak godina/.

 

* * *   

Hinko Gudac je u pravom smislu riječi elementarna ljudska i slikarska pojava koja je tematski i motivski ostala vjerna kraljevičkom krajoliku i pejzažu, portretima, interijerima, a koja se umjetnički u cijelosti uspravila nakon studijskog boravka u Parizu, 1954. Godine. Treba zapaziti kako je nadrealizam Hinka Gudac u značajnoj mjeri uvjetovan njegovim hendikepom kao svijetom tišine, što je posebno došlo do izražaja u likovnom konstruiranju ljudskih likova, njihovom začudnom rasporedu u kompoziciciji slike. Osim na unutarnje osjećanje svijeta koje je u velikoj mjeri bilo određeno intimnim hendikepom/tišinom, Gudac je osobnu recepciju svijeta mogao uspostaviti samo na osnovu vida i misaonih procesa.

HINKO_GUDAC_1  

* * *

Držim, kako treba odati priznanje kolekcionaru i publicisti Vladimiru Biondiću, inače vrlo uspješnom i svestranom čovjeku koji je priredio ovu knjigu o Hinku Gudac, kao i Digitalnim knjigama koje su stale iza publiciranja Biondićevog poduhvata, razumijevanja pojave i približavanja iste širokoj internetskoj publici.

Osobno sam duboko zahvalan.

 

* * *

Lipnja, anno Domini, 2013.                                     ak

* * *

Logo

75 300 Lukavac. Ulmica Patriotske lige, broj: 4/1.

Telefon: +387 61 734 977. E-mail: kujundzic@gmail.com

_________  BOSNA i HERCEGOVINA   _________

______________________________________________________________

Advertisements

Komentariši

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com logo

You are commenting using your WordPress.com account. Odjava / Promijeni )

Twitter slika

You are commenting using your Twitter account. Odjava / Promijeni )

Facebook fotografija

You are commenting using your Facebook account. Odjava / Promijeni )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Odjava / Promijeni )

Povezivanje na %s