Mirjana Tešanović

BABA JEFIMIJA

Kada su mater jednom pitali na koga joj je sin tako pametan nije ni sekunde razmišljala već je odmah rekla, na babu Jefu, ali kada bi se naljutila na mene imala je običaj reći… e vala ista si baba Jefa…Smatrala sam to najstrašnijom uvredom koju mi je mater mogla prirediti, eto kao brat je na nju pametan, a ja na nju naopaka…bljak…
Jefimija, punim imenom bila je mater moga oca i kćer popa, visoka i lijepa žena. Rođena potkraj 19. vijeka Jefimija je iskakala iz obrasca seoske žene i naumila je da se školuje pa je završila malu maturu. Dalje od toga joj nisu dali jer se, kako je i red morala udati. Onda se Jefimija nije htjela udati i tako je iz inata prkosila sve dok uveliko nije prešla dvadesetu i postala prastara cura. Onda su je udali za mog dedu. Bijaše to miran, tih i radišan čovjek, taman k'o da je napravljen da se nikada ne oženi takvom ženom, al’ eto, takav mu garh pao. Deda je imao brata, široko daleko poznatog strica Aleksu, kako smo ga svi zvali, a koji je kako i priliči u svakoj normalnoj porodici djeda ojadio za cijelo imanje pa ga i sa trudnom babom smjestio u nešto kao svinjac i dao mu malo zemljice dok se on po selu vozao u fijakeru upregutom sa dva konja i u njemu duplo mlađom, drugom mu ženom.
Zvocala je Jefimija svaki dan mužu o tome kako ih je stric Aleksa opljačkao, ali deda je bio nako miran i tih čovjek pa se baba pokupila sa stomakom do zuba i vratila kući. Bio je to skandal o kome se i danas samo šuška. Tako se moj otac rodio u kući svoga dede a onda su Jefu natjerali da se vrati mužu. Valjda je tada odlučila da će svoj život posvetiti borbi protiv poganog Alekse.
U međuvremenu Jefimija je rodila i kćer na sred njive dok je kopala, zamotala je u zavežljaj, objesila zavežljaj na drvo, ostavila tatu pod drvetom da čuva tek rođenu sestru pa se vratila u njivu da kopa. Rodila je i još jednog sina, negdje između kopanja i košenja. Kako je bila skoro jedina pismena čitala je cijelom selu pisma od ovih i onih pa je znala tačno šta se kod koga dešava i obilato to koristila, što bi se danas reklo, vješto je trgovala informacijama. Svoju nekdašnju želju za školovanjem i učenjem prenjela je na mog oca pa je on tako stigao mnogo dalje od male mature.
Ni Jefimija nije gubila vrijeme pa je kad se završio onaj rat stigla sve do Tita da mu objasni šta je stric Aleksa napravio. Ponijela je i sve što se priliči kad se ide u tako važnu posjetu, rakije, peke, kajmaka i tako to. Pričala je kako je primio prvi do Tita i kako nikada nije vidjela toliki luster koliki je bio u toj prostoriji gdje je imala priliku iznjeti svoj problem.
No, desilo se da je Aleksa obolio pa se priča kako mu je Jefimija dok je izdisao turila pod nos papir i rekla… – Potpiši! – i još mu nešto šapnula na uho… kažu i da se Aleksa tada izbekečio ko da je samog đavola vidio, pa potpisao.
I danas kada mi nešto treba u gruntovnici u Gračanici gdje je upisana zemlja i šuma što je baba uganjala kada spomenem svoje prezime uglas me pitaju – a ko vam je bila Jefa? …He he he kažem baba…ke ke ke kažu oni…
Svoju babu Jefimiju upamtila sam kao grubu, otresitu i namćorastu ženu koje su se uglavnom svi redom pribojavali, sve dok moj otac nije umro. Od tog dana pošla me proganjati da idem sa njom u Gračanicu da mi prepiše tu neku zemlju što je Aleksa vratio tek na samrtnoj postelji i malo, malo je znala zaplakati… moja baba Jefimija za koju sam mislila da nema ni predstavu o tome šta su emocije. I tako svaki put kad bi zaplakala rekla bi – …e, Mirjana, dijete moje, nema meni više moga Boška pa ko da ni mene nema. Tako je samo nestala dvije godine nakon tatine smrti.
Danas mi je drago što sam na svoju baku Jefimiju.

About bosanac1v

Humanist, publicist

Komentariši

