Marjan Hajnal

HORIZONTI HUMANIZMA I TRANSFORMACIJA VREMENA

Bibliografija, Rezime, Sadržaj

B I B L I O G R A F I J A

  1. Adorno W. T., “Žargon autentičnosti”; (1978) Nolit, Beograd
  2. Adorno W. T., “Filosofija nove muzike”; (1968) Nolit, Beograd
  3. Adorno W. T., “Estetička teorija”; (1979) Nolit; Beograd
  4. Adamović Vladimir, “Od vlasti do paronoje”; (1987) Nolit, Beograd
  5. Bloch Ernst, “Tübingenski uvod u filosofiju”; (1976) Nolit, Beograd
  6. Bloch Ernst, “Princip nada”; (I, II, III); (1981) Naprijed, Zagreb
  7. Bergson Anri, “Stvaralačka evolucija”; (1932) Kosmos, Beograd
  8. Benjamin Walter, “Porijeklo Njemačke žalobne igre”; (1989) V. Masleša, Sarajevo
  9. Benjamin Walter, “Eseji”; (1974) Nolit, Beograd
  10. Bruno Giordano, “Dve filosofske rasprave”; (1979) V. Masleša, Sarajevo
  11. Bone Melkior Bernardina, “Francuska revolucija 1789-1799”; (1989-199O) Vajat, Beograd
  12. Božović Ratko, “Iskušenja slobodnog vremena”; (1975) Kultura, Beograd
  13. Bronowski Jacob, “Osjećaj budućnosti”; (1980) Globus, Zagreb
  14. Benjamin W., “Estetički ogledi”; (1986) ŠK Zagreb
  15. Beigbeder Oliver, “Simbolika”; (1988) K. Z., N. Sad
  16. Božović Ratko, “Lavirinti kulture”; (1984) Radnička štampa, Ideje, Beograd
  17. Božović Ratko, “Pod znakom pitanja”; (1985) NIO Univerzitetska riječ, Titograd
  18. Božović Ratko, “Suočavanja”; (1988) NIO Unio. Riječ. Nikšić
  19. Crnjanski Miloš, “Knjiga o Mikelanđelu”; (1981) Nolit, Beograd
  20. Camus Albert, “Mit o Sizifu”; (1987) V. Masleša, Sarajevo
  21. Cassirer Ernst, “Ogled o čovjeku”; (1978) Naprijed, Zagreb
  22. Damnjanović, Milan “Historija kulture”; (1977) Gradina, Niš
  23. Delumeau Jean, “Civilizacija Renesanse”; (1989) Književna zajednica N. Sad
  24. Delumeau Jean, “Strah na Zapadu” (I, II); (1987) Teoria, Književna zajednica N. Sad
  25. Difren Mikel, “Umjetnost i politika”; (1982) Svjetlost, Sarajevo
  26. Duverger Mauricie, “Methodes des sciences sociales”; (1961) Presses universitaires de France, Paris
  27. Duverger Maurice, “Demokratija bez naroda”; (1986) Rad, Beograd
  28. Duverger Maurice, “Janus – dva lica Zapada”; (1980) Globus, Zagreb
  29. Doksijadis A. K., “Čovek i grad”; (1982) Nolit, Beograd
  30. Đurić Miloš N., “Historija helenske etike”; (1976) BIGZ, Beograd
  31. Đurić Mihailo, “Humanizam kao politički ideal”; (1968) SKZ, Beograd
  32. Eshil, “Okovani Prometej”; (1989) Vrhunci civilizacije, Bg. (Grčke tragedije: Eshil, Sofoklo, Euripid)
  33. Fischer Louis, “Gandhi – njegov život i poruka svijetu”; (1984) Globus-Zagreb
  34. Fromm Erich, “Anatomija ljudske destruktivnosti (I i II)”; (1986) Naprijed-Zagreb i Nolit, Beograd
  35. Fromm E., “Čovjek za sebe”; (1986) Nolit, Beograd
  36. Fromm E., “Zdravo društvo”; (1986) Nolit, Beograd
  37. Freeman Ch. – Jahoda M., “Budućnost svijeta”; (1980) Globus, Zagreb
  38. Fromm E., “Revolucija nade”; (198O) Grafos, Beograd
  39. Foucault Michel, “Riječi i stvari”; (1971) Nolit, Beograd
  40. Garin Eugenio, “Italijanski humanizam”; (1987) Veselin Masleša, Sarajevo
  41. Goncourt Edmond i Žil, “Historija francuskog društva za vrijeme revolucije”; (1864)
  42. Hauser Arnold, “Filosofija povijesti umjetnosti”; (1977) Školska knjiga, Zagreb
  43. Hauser Arnold, “Socijalna historija umjetnosti i književnosti I i II”; (1962) Kultura, Beograd
  44. Heidegger Martin, “O biti umjetnosti (čemu pjesnici); (1959) Mladost, Zagreb
  45. Heidegger Martin, “Bitak i vrijeme”; (1988) Naprijed, Zagreb
  46. Heidegger Martin, “O kraju filosofije i zadaća mišljenja” (o humanizmu).
  47. Horkheimer Max, “Kritika instrumentalnog uma”; (1988) Globus, Zagreb
  48. Horkheimer-Adorno, “Dijalektika prosvjetiteljstva”; (1989) V. Masleša-Svjetlost
  49. Hölderlin Friedrich, “Nacrti iz poetike”; (1990) N. Sad
  50. Hauser Arnold, “Sociologija umjetnosti” (I, II); (1986) Š. K. Zagreb
  51. Ilić Veselin, “Mitologija i kultura”; (1988) Kosmos Beograd
  52. Ilić Miloš, “Kultureme”; (1985) Naučna knjiga, Beograd
  53. Ilić Miloš, “Teorija i filosofija stvaralaštva”; (1979) Gradina, Bor
  54. Ilić Miloš, “Sociologija kulture i umetnosti”; (1980) Naučna knjiga, Beograd
  55. Janet Pierre, “Ljubav i mržnja”; (1988) Naprijed, Zagreb
  56. Janson H. W., “Historija umjetnosti”; Prosveta, Beograd.
  57. Jonas Hans, “Princip odgovornost”; (1990) Veselin Masleša, Sarajevo
  58. Jung Carl Gustav, “Čovjek i njegovi simboli”; (1987) Mladost, Zagreb
  59. Jung Carl Gustav, “Psihologija i alhemija”; (1984) Naprijed, Zagreb
  60. Kassirer Ernst, “Filosofija simboličkih oblika”; (1985) (I, II, II), Teorija, N. Sad
  61. Kaufmann Walter, “Tragedija i filosofija”; (1989) Književna zajednica, Novi Sad
  62. Kangrga Milan, “Praksa – vrijeme – svijet”; (1984) Nolit, Beograd
  63. Kangrga Milan, “Etika ili revolucija”; (1983) Nolit, Beograd
  64. Kangrga Milan, “Etički problem u djelu K. Marxa”; (198O) Nolit, Beograd
  65. Kautsky K, Trotsky L. D. B., “Terorizam i komunizam”; (1985) Stremljenje, Filip Višnjić, Beograd
  66. Kropotkin Petar, “Anarhizam i moral”; (1984) Prosveta, Beograd
  67. Kierkegaard S., “Schellingova pozna filosofija”; (1984) Grafos, Beograd
  68. Kloskovska Antonina, “Masovna kultura”; (1985) Budućnost, Novi Sad
  69. Kulić Mišo, “Gral filosofskog mišljenja”; (1990) NIO Univerzitetska riječ Nikšić; Internacional, Sar.
  70. Leibnitz G. W., “Izabrani filosofski spisi”; (1980) Naprijed, Zagreb
  71. Le Bon Gustave, “Psihologija gomile”; (1989) Globus, Zagreb
  72. Lefevr Anri, “Prilog estetici”, Kultura; (1957) Beograd
  73. Lyotard Jean-Francios, “Postmoderno stanje”; (1988) BJ, N. Sad
  74. Mannheim Karl, “Eseji o sociologiji kulture”; (1980) Stvarnost, Zagreb
  75. Malraux Andre, “Nada”, “Antimemoari”, “Altenburški orasi”; (1988) Jugoslavija publik Beograd
  76. Makluan Maršal, “Poznavanje opštila čovekovih produžetaka”; (1971) Prosveta, Beograd
  77. Marcuse Herbert, “Eros i civilizacija”; (1985) Naprijed, Zagreb
  78. Marcuse Herbert, “Kontrarevolucija i revolt”; (1979) Grafos, Beograd
  79. Marcuse Herbert, “Merila vremena”; (1978) Grafos, Beograd
  80. Marcuse Herbert, “Estetska dimenzija”; (1981) Školska Knjiga, Zagreb
  81. Machiavelli Niccolo, “Vladalac”; (1976) Rad, Beograd
  82. Marcuse Herbert, “Kultura i društvo”; (1977) BIGZ, Beograd
  83. Marcuse Herbert, “Čovjek jedne dimenzije”; (1989) V. Masleša Svjetlost, Sarajevo
  84. Marković Igor, “Pevanje i mišljenje-Heraklit, Hölderlin, Nietzsche, Heidegger”; (1990) Moderna, Bg.
  85. Martine Andre, “Indoevropski jezik i indoevropljani”; (1987) Književna zajednica, Novi Sad
  86. Milosavljević Slavomir, “Istraživanje političkih pojava”; RO Jovan Popović, Beograd.
  87. Mol Abraham, “Kič – umetnost sreće”; (1973) Gradina, Niš
  88. Moravski Stefan, “Sumrak estetike”; (1990) Polemos, Banja Luka
  89. Moren Edgar, “Duh vremena” (I i II); (1979) BIGZ, Beograd
  90. Mumford Lewis, “Mit o mašini” (I, II); (1986) Grafički zavod, Zagreb
  91. Mumford Lewis, “Grad u historiji”; (1988) Naprijed, Zagreb
  92. Melchinger Siegfried, “Povijest političkog kazališta”; (1989) GZH, Zagreb
  93. Mićunović Dragoljub, “Socijalna filosofija”; (1988) Filip Višnjić, Beograd
  94. Misailović Milenko, “Tragedija vlasti i vladanja – Car Edip”; (1988) Matica Srpska N. Sad
  95. Nietzsche Friedrich, “O koristi i šteti historije za život”; (1977) Grafos, Beograd
  96. Nietzsche Friedrich,. “Filosofija u tragičnom razdoblju Grka; (1981) Grafos, Beograd
  97. Nietzsche Friedrich, “Rođenje tragedije”; (1960) Kultura, Beograd
  98. Nietzche Friedrich, “S one strane dobra i zla”; (1983) Grafos, Beograd
  99. Nietzsche Friedrich, “Osvit”; (1979) Reč i misao, Rad, Beograd
  100. Orel David, “Podčinjena misao”; (1976) (Granice kibernetike – granice humanizma), Zodijak, Bg.
  101. Pajin Dušan, “Ishodišta Istoka i Zapada”; (1979) V. Karadžić, Beograd
  102. Petrović Sreten, “Umetnost i simboličke forme”; (1989) V. Masleša, Sarajevo
  103. Petrović Gajo, “Prolegomena za kritiku Heideggera”; (1986) Naprijed, Zagreb; Nolit, Beograd
  104. Petrović Gajo, “Mišljenje revolucije”; (1986) Beograd
  105. Pečujlić Miroslav, “Metodologija društvenih nauka”; (1989) Savremena administracija; Beograd
  106. Platon, “Odbrana Sokratova”; (1985) BIGZ, Beograd
  107. Ponty Maurice Merleau, “Humanizam i teror”; (1976) Mala edicija ideja, Beograd
  108. Ponty Maurice Merleau, “Fenomenologija percepcije”; (1978) V. Masleša, Sarajevo
  109. Prnjat Branko, “Kulturna politika i kulturni razvoj”; (1986) Savremena administracija, Beograd
  110. Roterdamski Erazmo, “Pohvala ludosti”; (1976) Reč i misao, Rad, Beograd
  111. Ritter Joakim, “Hegel i Francuska revolucija”; (1989) V. Masleša-Svjetlost; Sarajevo
  112. Rousseau Jean Jacques, “Emil ili o vaspitanju”; (1989) Estetika, Valjevo-Beograd
  113. Reich Vilhelm, “Masovna psihologija fašizma”; (1981) Mladost, Beograd
  114. Roszak Theodore, “Kontrakultura”; (1978) Naprijed, Zagreb
  115. Radbruch Gustav, “Filosofija prava”; (1980) Nolit, Beograd
  116. Sartr Žan Pol, “O književnosti i piscima”; (1962) Kultura, Beograd
  117. Scheling F. W. J., “Sistem transcendentalnog idealizma”; (1965) Naprijed, Zagreb
  118. Scheling F. W. J., “O bitstvu slobode”; (1985) Znaci – Centar za kulturnu djelatnost, Zagreb
  119. Scheling F. W. J., “Forma i princip filosofije”; (1988) Nolit, Beograd
  120. Scheling F. W. J., “Filosofija mitologije”; (1988) Opus, Beograd
  121. Schopenhauer Arthur, “O geniju”; (1989) Grafos, Beograd
  122. Schopenhauer Arthur, “O temelju morala”; (1990) Biblioteka Svetovi, Novi Sad
  123. Sioran M. Emil, “Historija i utopija”; (1987) Alef, Gradac
  124. Soboul Albert, “Francuska revolucija”; (1989) Naprijed, Zagreb
  125. Spengler Oswald, “Propast Zapada”; (1973) Karijatide, Beograd
  126. Stanojević Vladimir, “Tragedija genija”; (1990) Medicinska knjiga, Beograd – Zagreb
  127. Stojanović Zoran, “Teorija tragedije”; (1984) Nolit, Beograd
  128. Šešić Bogdan, “Osnovi metodologije društvenih nauka”; (1988) Naučna knjiga, Beograd
  129. Tartalja Smilja, “Skriveni krug”; (1976) Kultura, Beograd
  130. Tilak Bal Gangadhar, “Arktička pradomovina veda”; (1987) Književne novine, Beograd
  131. Toffler Alvin, “Treći talas” (I, II); (1983) Prosveta, Beograd
  132. Valery Paul, “Sveske” (III); (1989) Svjetlost, Sarajevo
  133. Veljačić Čedomil, “Filosofija istočnih naroda” (I, II), (1979) M. H. Zagreb
  134. Ventik Čarls, “Umetničko blago Evrope”; (1978) Vuk Karađić, Beograd
  135. Vittgenstein J. J. Ludvig, “Tractatus Logico-Philosophicus”; (1987) V. Masleša, Sarajevo
  136. Weber Alfred, “Tragično i historija”; (1987) Književna zajednica N. Sad
  137. Zaječaranović Gligorije, “Osnovi metodologije nauke”; (1987) Naučna knjiga, Beograd
  138. Živadinović Petar, “Prometejev greh”; (1976) Mala edicija ideja, Beograd
  139. Živadinović Petar, “Od filosofije do politike”; (1985) NIRO Zadruga, Beograd
  140. Žunić Dragan, “Estetički humanizam”; (1988) IRO Gradina, Niš

Časopisi:

* Filosofska istraživanja, 3 – 1989., 4 – 1989., 5 i 6 – 1989., 3 – 1990.

* Naše teme, 1 i 2 – 1990.

* Gledišta, 7 i 9 1989.

* Kultura, Časopis za teoriju i sociologiju kulture i kulturnu politiku

 

 REZIME

Necjelovita predstava o humanizmu upućuje na multidimenzionalnu i interdisciplinarnu rekonstrukciju fenomena humanosti. U uvjetima kulturne recesije, suvremeni čovjek doživljava tragičku apsurdnost svog položaja između tehnološkog progresa i bezizlaznosti koju mu, paradoksalno, u formi perspektive nudi megatehnička civilizacija. Otuda primarnijom potrebom postaje zahtjev uma da se okrene svim raspoloživim aspektima historijske anamneze kulturne svijesti o Bitku kao humanom Bitku. Na tom putu ponovnog otkrivanja iskonskih vrijednosti kojima je obdareno ljudsko biće, svakako, otkrivaju se brojne poteškoće metodološke prirode, ali kao najveći problem isprečava se antihumano okruženje koje je produkt ambivalentnosti ljudskog karaktera: pronalazeći “novi svijet” čovjek je desupstancirao i degradirao svoje primarne humane porive.

“Horizonti humanizma i transformacija vremena” nastoje prevrednovati i objediniti teorijsko-empirijske, intelektualne i moralne, psihičke i socijalne kodove u jedan koncentriran izraz volje i nadanja modernog čovjeka da će, ako ne u potpunosti, onda bar fragmentarno shvatiti fenomen svog postojanja kao misiju slobode. U tom smislu ova studija predstavlja glorifikaciju tragičko-herojskog prihvatanja izazova što ga iz obilja životnih fenomena razaznaju u potpunosti ipak samo neki rijetki sudionici estetičko-humanističke drame bivstvovanja. Pri tome se nastojala izbjeći zamka utopijskog, iluzionističkog ili ideološkog apriorizma i dogmatizma.

Kao svojevrsni hommage humanosti na ovoj Planeti, studija podsjeća na izvore savjesti i plemenitosti koje, – i pored svih ekstremnih beznađa i bespuća u lavirintu suvremene stvarnosti, – ipak nisu prestale biti ontološka supstanca kulturnog bića čovjeka-stvaraoca.

Studija “Horizonti humanizma i transformacija vremena” pretenduje na utemeljenje fenomenologije kulture kao kulture humanizma, imajući u vidu činjenicu da civilizacijsko udaljavanje od humanosti ne ide u prilog rekonstituciji etičkih imperativa samosvjesnog oblikovanja savjesti. Ipak, ostajem pri uvjerenju u mogućnost pomirenja kulture estetičkog humanizma sa još nedodirljivim horizontima iskonske umnosti, kao i u mogućnost prevladavanja disonance kojom je ispunjeno posljednje vrijeme svijeta…

Humanizam nije samo pogled prema horizontima tog svijeta, on implicira poziv da se prihvati izazov upućen umu da provede transformaciju u sebi i nadvlada egzodus mišljenja i bivanja, sve više prepuštenih zaboravu suštine svjetlosnog univerzuma humanosti.

SUMMARY

HORIZONS OF HUMANISM AND TRANSFORMATION OF TIME 

The incomplete idea on humanism indicates multidimensional and interdisciplinary reconstruction of the phenomenon of humanity. Under the conditions of cultural recession, the modern man experiences the tragic absurdness of his position between the technology progress and the inextricability, which is paradoxically presented to him in the form of perspective by megatechnical civilization. Hence, the request of the intellect to turn to all available aspects of historical anamnesis of the cultural awareness of the essence as human essence becomes the more urgent need. On this path of rediscovering ancient values possessed by all human beings, numerous difficulties of methodological nature are certainly revealed with the biggest issue being antihuman environment which is a result of the human character ambivalence: in finding the “new world”, the man has derogated and degraded his primary humane impulses. “Horizons of Humanism and Transformation of Time” attempts to reevaluate and combine theoretic-empiric, intellectual and moral, psychological and social codes in one focused expression of will and hope of the modern man that he will, if not fully, then at least partly understand the phenomenon of his existence as the mission of freedom. In this respect, the study represents glorification of the tragic-heroic acceptance of the challenge which can be discerned from the abundance of life phenomena by only few participants of the aesthetic-humanistic drama of the existence. Moreover, the effort has been made to avoid the pitfall of utopian, illusionistic or ideological apriorism and dogmatism.

As the certain homage to humanity on this planet, the study reminds of resources of conscience and nobility which – despite all the extreme hopelessness and impasse in the maze of the modern reality – have not yet ceased to be the ontological substance of the cultural being – man, the creator.

The study entitled “Horizons of Humanism and Transformation of Time” aspires to establishment of the phenomenology of culture as the culture of humanism in consideration of the fact that civilizational deviation from the humanity does not contribute to reconstitution of the ethic imperatives of the self-conscious design of conscience. Yet, I believe in the possibility of reconciling the culture of aesthetic humanism and still untouchable horizons of ancient wisdom, as well as in the possibility of overcoming dissonance filling the ultimate time of the world…

Humanism is not just the view to horizons of that world; it implies the appeal to accept the challenge to the intellect to carry out the transformation in itself and surpass the exodus of thinking and being that have been increasingly left to oblivion of the essence of the light universe of humanity.

 ____________________

S A D R Ž A J

U V O D                                                                                                                          
I – PROMETEJSKA DRAMA HUMANIZMA                                                                     
II – ONTOLOŠKA SEKVENCA ARHAJSKOG METAKOSMIZMA                                                     
II – 1 – MIT KAO ETIČKA NEGACIJA  INKUBACIJE NIHILIZMA
II – 2 – AKSIJALNI PANKOSMIZAM. LOGOS EPSKOG KAO HUMANIZAM ESTETSKOG
II – 3 – TRAGIKA HUMANIZMA I RAPSODI SLOBODE
II – 4 – FENOMENOLOGIJA TRAGEDIJE I KRITIKA SILE
III – IMPLOZIJA BITKA – THANATOS I DEKADENCIJA                                                  
IV – HUMANISTIČKA TRANSFORMACIJA VREMENA                                                  
IV – 1 – ARHETIP ETIČKOG TRANSCEDENTALIZMA I ETIKA REVOLUCIJE                          
IV – 2 – ANTROPOLOŠKA I PSIHOANALITIČKA DIMENZIJA MEGATEHNIČKE RETROGRESIJE
V – EGZISTENCIJALNOST ESTETIČKOG HUMANIZMA
VI – SUPSTRAT OBJEKTIVACIJE KOSMOTVORNE IMAGINACIJE                               
BIBLIOGRAFIJA – REZIME – SUMMARY                                                                                                                                                                                                          
_____________________________________
(-14-)                                                  

 

 

Advertisements

Komentariši

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com logo

You are commenting using your WordPress.com account. Odjava / Promijeni )

Twitter slika

You are commenting using your Twitter account. Odjava / Promijeni )

Facebook fotografija

You are commenting using your Facebook account. Odjava / Promijeni )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Odjava / Promijeni )

Povezivanje na %s