Stefan Tanasijević

Ogist Roden – Poljubac

http://www.artnit.net/razglednica/item/3275-ogist-roden-poljubac.HTML

Rodin.jpg

Francuski vajar Ogist Roden je izvršio revoluciju u skulpturi korišćenjem slobode forme. Njegova čuvena mermerna skulptura Poljubac iz 1889. godine predstavlja senzualnost koja je šokirala savremenike. Zagrljeni par prikazan na skulpturi je prvobitno bio deo grupe reljefa koji krase Rodenov monumentalni bronzani portal poznat kao Vrata pakla, naručen za planirani muzej umetnosti u Parizu. Ovaj par je kasnije uklonjen sa portala i zamenjen drugim parom ljubavnika. Danas se skulptura Poljubac nalazi u muzeju Roden u Parizu, a i dalje je jedna od najpoznatijih i najobožavanijih skulptura u svetu.

Skulptura Poljubac prikazuje neverne ljubavnike Paola Malatestija i Frančesku da Rimini, dva lika iz Božanstvene komedije Dantea Alegijerija. Oni se pojavljuju u Danteovom Paklu, koji opisuje kako njihova strast raste dok čitaju zajedno ljubavnu priču o Lancelotu i Genovevi. Knjiga se samo može videti na Paolovoj ruci. Ozlojeđeni muž Frančesko ih je iznenadio kada su razmenili prvi poljubac i zatim ubio, a dva ljubavnika su osuđena da večno lutaju kroz pakao.

Ogist Roden je ukazao da je njegov pristup vajanju žena bio omaž njima i njihovim telima, ne samo kao potčinjenih muškarcima, nego kao punopravnih partnera u strasti. Ali, doslednost erotike u skulpturi Poljubac čini je kontroverznom. Smatra se i da spoj erotike i idealizma u ovoj skulpturi predstavlja jednu od najvećih slika seksualnog ljubavnog čina. Međutim, Roden je smatrao da je previše tradicionalna i nazvao je Poljubac.

Strast i romansa, koja prožima skulpturu Poljubac je neosporna. Figure su toliko uključene jedna u drugu da su jedva vidljiva njihova lica. Njihov zagrljaj čini tragediju ove ljubavi još većom. Ogist Roden se oslanja na romantiku i senzualnost, i iako su obe figure aktovi, način na koji su izvajane nije bio otvoreno seksualan.

Skulptura Poljubac je imala ogroman uspeh kada je bila izložena prvi put u Parizu 1877. godine. Fluidno, glatko modeliranje, veoma dinamična kompozicija i zanimljiva tema je obezbedilo ovoj skulpturi brzi uspeh.

About bosanac1v

Humanist, publicist

Komentariši

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com logo

You are commenting using your WordPress.com account. Odjava / Promijeni )

Twitter slika

You are commenting using your Twitter account. Odjava / Promijeni )

Facebook fotografija

You are commenting using your Facebook account. Odjava / Promijeni )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Odjava / Promijeni )

Povezivanje na %s