Marjan Hajnal

RECENZIJA

slika

Husein Ališa

Roman “GAZDA”

Svi narodi imaju legende i u njima pohranjene mudrosti svojih najboljih vođa, ali malo je naroda na Planeti, ako ga uopće ima, koji bi se mogao uporediti sa onim čiji duh je oblikovala Bosna. Čovjek Bosne je poseban po svemu što ga krasi i što ga čini neponovljivim. Analizom psihološkog potreta Bosanca bavili su se mnogi pisci i pjesnici, bosanski i drugi, ali prednost se neminovno mora ukazati Kočiću, Ćopiću, Selimoviću, Sijariću, Sušiću, Dizdaru… O tim velikanima treba uvijek misliti šutljivo i skrušeno, pred njima se ne dokazuju lični ponos i ego. Ipak, njihovoj grandioznosti nikada neće zasmetati niti se učiniti suvišnim da se pored njih u legende o Bosni udjene i pokoje novo ime. Naprotiv, kao što se drveće nakon tegobne i duge zime preodijeva novom zelenom odorom, tako se i u koru stabla povijesti duševnosti Bosne urezuju nova imena. Jedno od njih, nesumnjivo će trajati, koliko svojom posebnošću toliko i svojim optimizmom iskazanim nakon rata koji je nabrao novim bolnim borama već ionako izbrazdano lice majke Bosne, neviđeno napaćene, ali, nikad posustale u prkosu opstojnosti.

Husein Ališa vješto gradi lik glavnog junaka svoga romana antinomičkom metodom antiheroja, kom je sudbina uzvraćala posljedice u skladu sa njegovim karakterom.

A bio je Mehmed Rustempašić – Gazda, po čijem nadimku sam roman nosi naslov, hirovit i bahat, osoran i grub, asocijalan i bogohulan. Na grubu pojavnost, punu bijesa i poruge, nesumnjivo su uticale dvije okolnosti: prva je širi povijesni ambijent koji je na alijenacijsko profiliranje-odrođavanje bosanske duševnosti uticao kao pogubna zaraza nošena vanjskim uticajima agresorskih vojski. Gazda gazduje, psuje i vrijeđa, potcjenjuje i naređuje – vojnički. Sve je kod njega potčinjeno vojnoj hijerarhiji, postrojavanje i držanje komandi, pod konac i sa izričitim – jasno!!! U toj podjarmljenosti vojničkoj slijepoj psovačkoj bespogovornoj poslušnosti krije se glavni uzrok bosanske tragedije. Doista, u Bosni se mnogo psuje, žargon je samoubilački, koliko i ubilački, prisutan na ulici, u kafanama, na svadbama, na stadionima, u privatnoj komunikaciji. Inače, da se primijetiti na Balkanu, gdje god je narod gazila zavojevačka čizma, opstala je ružna psovka, simbol odnarodnjavanja i akulturacije. Ališa nam ostavlja tu temu u zadatak da duboko o njoj razmišljamo i činimo sve da u ime novih generacija svim silama borimo se na pročišćenju emocija, misli, i posebno govora, svih natruha agresivnih stremljenja sračunatih na uništenje finoće bosanske duševnosti.

Na Gazdinu osionost uticala je druga bitna dimenzija ponašanja s kojim se formirala njegova ličnost – prestiž. Biti glavni, neprikosnoven, suveren, što je povremeno i pozitivan pokretač stvarnosti. Jedan od najboljih studenata, nije mogao dopustiti da provincija proguta njegov raskošni talent. Hrabro se upušta u rušenje mita o svemoći metropole i dokazuje da je državi bitan svaki njen dio, svaki njen čovjek, da su urbana jezgra postala odavno gnijezda korupcijskog mračnjaštva, nepotizma i favorizovanja nesposobnosti. Prikaz borbe protiv grada autor romana Husein Ališa podcrtava likom Omera, mladog oštroumnog plemenitog gorštaka, koji se odriče zagarantirane lagodnosti gradskog života i posvećuje slobodi planinskih vidika. Bolje zdrav čoban, nego bolestan službenik.

Višeznačna je i sudbonosna piščeva poenta, koja vrhuni u rusoovskom imperativu povratka prirodi, a malo je zemalja u svijetu koje se mogu pohvaliti resursima koje u svojim njedrima krije Bosna. Ta poruka upućena je svima: ne bježite iz svoje zemlje da biste bili sluge bjelosvjetskoj mafiji. Služite svojoj zemlji i ona će vas izdašno nagraditi.

„Gazda“ je roman koji govori o velikom srcu čovjeka kom su sve traume anticivilizacije, a posebno dramatičan gubitak oca i supruge, oblikovale karakter u pravcu kabadahijskog, bezbožničkog i surovog ophođenja. U stvarnosti, njegova pojavnost u potpunosti je odudarala od suštine njegove duševnosti. Njegova nevidljiva priroda odlikovala se ljepotom finoće i poštene bezazlenosti. Pod maskom usamljeničkog prostaka krio se mladalački duh spreman na samožrtvu i preokrete u korist drugih.

U duši, bio je Gazda veliko dijete, jakih i čistih emocija, lak na suzu i praštanje, darežljiv, uviđavan i predusretljiv. Svakim narednim korakom, gradacijski, pisac Ališa vodi Gazdu prosvjetljenju, navodi ga na bespovratni put od onog zapretenog i vješto skrivanog, ka biću koje se u naizgled tvrdokornom Gazdi nikada nije bilo ni ugasilo. Od uglednog privrednika, robotiziranog profesionalca kojem su najbitniji „rad, red i disciplina“, Gazda evoluira u samosvjesnog čovjeka, kojem život za nagradu uzvraća milošću i radošću postojanja, Mehmed postaje poštovan i voljen sugrađanin, prijatelj, nježan otac i djed. Time je upotpunjena i fenomenološka dimenzija romana, zaokružena dokazom mogućeg, opravdanog i u realnosti utemeljenog optimizma, kojeg danas toliko manjka ljudima potonulim u beznađe i nametnutu besperspektivnost. Gazda je dokazao da je zemlji potreban pravedan vladar, blagonaklon a nenametljiv metafizički upravitelj, čijim priznanjem se i nenaklonjeno povijesno ozračje može kultivirati idejom povratka neiskvarenom biću plemenitog čovjeka. U tome je druga bitna poenta djela, u povratku supstanciji kosmičkog poretka, u mirenju božanskog u sebi i sa svojom okolinom, u bratskoj tolerantnosti u raznovrsnosti. A sve to je Bosna oduvijek imala i to je njeno najveće blago o kom je svojom oporukom Gazda obavezao svoje sugrađane, ukazujući primjerom geneze svoje samosvijesti da se sloboda i sreća može graditi samo prevladavanjem nametnutih poroka i da se ništa ne može uporediti sa ljepotom samospoznate i sebi vraćene duševnosti, bez koje nijedno blago nema nikakvu vrijednost. Zato svoju vrijednost ima ova lijepa i poučna knjiga.

Tel Aviv,

27. 1. 2017.